Český export: jak to vidí ti nejlepší
	
		Profit, 13. 1. 2003
		Právě uplynulý rok se do statistik zahraničního obchodu České republiky pravděpodobně
		nezapíše jako období úspěchů. Jak však ukázaly výsledky soutěže Exportér roku, se
		silnou korunou a odbytovým útlumem na západních trzích se mnohé naše podniky dokáží bez
		problémů vyrovnat.
	 
	Pro špičkové manažery některých oceněných podniků jsme připravili pár otázek:
	(Ing. Ladislav Stuchlík, vedoucí OŘJ PLASTIKA v. d.)
	
	- Jak hodnotíte exportní možnosti vaší společnosti v roce 2003?
- Vypůjčil bych si přirovnání, které použil premiér na slavnostním večeru při oceňování
	nejlepších exportních firem. Srovnával práci firem na poli exportu s horskou časovkou
	cyklistického závodu.
- V této oblasti ale nestačí dobré umístění v horské časovce, byť je vysilující a
	odhalí sílu individuality. Jde o strategickou záležitost, v níž se jede celý dlouhý
	mnohaetapový závod, ve kterém jde o to, kolik má kdo „natrénováno“ a jak dokáže využít
	svých silných stránek v etapách před časovkou, ale i v etapách, které na něj teprve čekají.
	Z tohoto pohledu jsme pro příští rok optimisté. I přes výkyvy, jež se na mezinárodním
	trhu vyskytují a nevyhýbají se ani segmentům, pro které vyrábíme, očekáváme indexový nárůst
	objemu exportu zhruba o jednu pětinu oproti roku 2002.
- Hodláte zvýšit váš export hledáním nových trhů či nových obchodních partnerů?
- Z hlediska naplnění potřeb stávajících zákazníků je rozvoj omezen a je možné počítat
	s růstem pouze v jednotkách procent. Proto očekáváme hlavní nárůst právě v nových
	akvizicích, jednak pro jiný segment trhu, jednak pro jiné partnery. Vzhledem k velikosti naší
	firmy jsme si ve strategii dali teritoriální omezení a neplánujeme zatím rozvoj v oblastech
	mimo evropský kontinent.
- Jaké faktory mohou obecně ovlivnit zvýšení exportní schopnosti českých firem?
- To, co svět od našich firem ve velké většině očekává, je nahrazení nákladných výrob,
	které se omezují nebo zcela ruší v oblasti rozvinutých ekonomik. To tedy znamená, že
	faktorem úspěchu je do značné míry cena. V první řadě by tedy měla stát snaha naplnit požadavky
	zákazníka s přiměřeným nákladem.
- Na nereálné požadavky při stanovení výrobních nákladů ze strany českých firem narážíme
	v celé řadě případů při sjednávání subdodávek a kooperací. A patrně se obdobně
	chovají i vůči zákazníkům v zahraničí. Samotná přiměřená cenová politika není ale
	jedinou podmínkou úspěchu. Ten je nutné zabezpečit také striktním dodržováním termínů,
	a to již ve fázi dojednávání kontraktů a naprosto samozřejmou vysokou jakostí výrobků
	jako takových. Ideální by pochopitelně bylo nebýt náhradníkem za outsidery, ale být
	plnohodnotným hráčem nabízejícím vlastní design a být hráčem v první linii při definování potřeb trhu.
- Domníváte se, že české výrobky mohou na světovém trhu konkurovat kvalitou? Pokud ano,
	co by se ještě mohlo udělat pro zlepšení image Czech Made?
- Na celé řadě příkladů je možno poukázat, že mnohé české výrobky jsou na světovém
	trhu konkurenceschopné. Aby se k nim přidaly i další, je nutno zajistit naplnění všech tří
	kapitol definujících celkovou kvalitu výrobku – cena, termín a jakost. Zde je opravdu velký
	potenciál pro zlepšení. Na světovém trhu jsou úspěšní jen ti, kdo si to včas uvědomí a
	respektují všechny tyto faktory.
- Jak hodnotíte proexportní politiku vlády?
- Významnou roli hraje znalost trhu, určení segmentu a kooperující organizace v dané
	oblasti. Pokud jde o přístup k těmto záležitostem, hlavně v oblasti získávání informací
	a uvádění firem na trh, zde by měly sehrát roli zastupitelské úřady, jejichž činnost je
	v kompetenci vlády. Z této strany ale významnou podporu necítíme. Dále je zde otázka
	politiky v oblasti podpory pomocí zvýhodněných úvěrů, na které si malé firmy sáhnout
	jenom velmi obtížně. Nám se spíše zdá, že dosavadní politika vlády nepreferuje pomoc domácím
	firmám přímo, ale formou pobídek zahraničním společnostem k investicím v Česku s tím, že
	následně z koláče dostanou ukousnout i domácí výrobci. Ty společnosti, které chtějí jít
	cestou přímého exportu, si musejí umět najít vše potřebné samy.
Autor: Alena Dlabačová