Průmysl Dnes 4/2020
K nárazu do zdi přirovnává zpomalení ekonomiky způsobené pandemií koronaviru Michal Nosek, který je předsedou představenstva kroměřížské společnosti Plastika. Tedy výrobního podniku s více než šedesátiletou historií v oblasti průmyslového zpracování plastů. Přestože letos očekává propad poptávky o 20 až 30 %, věří, že krize přinese i nové příležitosti.
Společnost Plastika patří mezi tradiční dodavatele interiérových a exteriérových plastových dílů pro automobilový průmysl, který odebírá zhruba 95 % její produkce. Útlum poptávky ze strany zákazníků, kterými jsou firmy jako Škoda Auto, Continental Automotive, Bosch či Magna, byl v tomto segmentu znatelný už během minulého roku. Na základě toho byl pro rok 2020 prognózován mírný cyklický pokles.

Michal Nosek
Do předpokládaného vývoje ovšem během března naplno vstoupil zcela nový faktor, pandemie koronaviru a s ním 
	související opatření proti šíření nového typu onemocnění. Namísto zpomalení o jednotky procent nás čeká dlouhodobá 
	recese s propadem poptávky o 20 % a více. Logistický řetězec automobilního průmyslu se zároveň probouzí 
	z hibernace s obtížemi, protože není zařízen na chod typu stop-run. Takže se i my musíme přizpůsobit nové realitě, 
	a hlavně očekávání dlouhodobého zpomalení,
 říká Michal Nosek. Velmi důležité podle něj bylo, že v podniku s více 
	než 500 zaměstnanci dokázali hned v březnu na změněnou situaci adekvátně reagovat. Upravili jsme náš letošní 
	investiční plán, některé investice jsme rozložili a snížili počet přímých zaměstnanců. Kromě toho jsme snížili i 
	směnnost výroby. Už v březnu jsme předjednali odklad splátek s bankami a přešli na model intenzivního krizového 
	řízení,
 vysvětluje předseda představenstva společnosti Plastika s tím, že směrem k zaměstnancům bylo třeba udržet 
	správnou míru komunikace a informovanosti.

KP Galvano - budova galvanovky
Z hlediska komunikace na úrovni širší odborné i laické veřejnosti pak navazuje na slova svého kolegy, obchodního 
	a projektového ředitele Daniela Bartoška, který již v letošním prvním vydání časopisu Průmysl Dnes zdůrazňoval, že 
	společnost Plastika se přicházející ekonomické recese nebojí. Nebojím se v tom smyslu, že běžné cyklické výkyvy se 
	ve výrobní společnosti našeho typu dají uřídit běžnými manažerskými technikami a bez skokových změn. Na březnový 
	náraz a následný rozběh do nové reality ale bude nutné použít, s nadsázkou řečeno, jinou sadu nářadí,
 pokračuje 
	Michal Nosek. Na mysli má zejména nastavení společnosti Plastika na zcela jinou hladinu fixních nákladů či změny 
	některých priorit u strategických investic. U naší největší, galvanovny plastů, jsme naštěstí zpomalení očekávali 
	a rozběh i splácení úvěrů jsme cílili na roky 2021 a 2022, takže zachytíme oživení ekonomiky. Samozřejmě, že každá 
	krize přináší i příležitosti, takže pracujeme na akvizicích,
 upřesňuje předseda představenstva. Současné dění 
	připodobňuje k námořní regatě, kdy přišlo bezvětří a lodě bloudí na mělčině
. Vítězem se stane loď, jejíž 
	kormidelník bude mít nachystané plachty, až opět přijde vítr neboli poptávka po výrobcích.
Co se týče celkových dopadů koronaviru na světovou ekonomiku i na jednotlivá průmyslová odvětví, Michal Nosek se 
	domnívá, že na obšírnější hodnocení je ještě brzy. Přesto nyní pracujeme se scénářem propadu poptávky o 20 až 30 % 
	a počítáme s postupným návratem k předchozímu trendu během dvou až tří let,
 doplňuje muž pověřený řízením 
	společnosti Plastika. V rámci poučení z krizí minulých let nabízí zkušenost z krize roku 2009, kterou podle něj 
	v automobilovém průmyslu jen zdánlivě vyhladilo tzv. šrotovné. To sice akcelerovalo část poptávky do roku 2010, ale 
	následně se automotive stejně vzpamatovával až do roku 2013. A to byla v Evropě spíše malá krize důvěry ve finanční 
	trhy, importovaná ze Spojených států. Koruna se tenkrát zhoupla na dva nebo tři měsíce a pak už většina lidí o krizi 
	nic nevěděla. Mzdy rostly, ČNB držela kurz a ráj trval. Dnešní situace může být jiná,
 upozorňuje Michal Nosek, 
	podle kterého jinakost spočívá hlavně v tom, že výrobní řetězce se skutečně úplně zastavily. Pandemie a opatření 
	proti ní mají razantní dopad do životů milionů lidí na všech kontinentech a na obzoru není tlustá čára, jakou za 
	minulou krizí dokázal udělat americký FED. Takže nám hrozí krize důvěry nikoliv ve finanční trhy, ale obecná krize 
	důvěry v budoucnost. A v takovém případě vidím jako zásadní roli vlád. Bohužel, zřejmě se to netýká té naší, která 
	vládne ve stylu Pata a Mata,
 komentuje tuzemskou vládní politiku, která se vyznačuje mimo jiné nestálostí a 
	nejasností přijatých rozhodnutí i nejrůznějších prohlášení.

Cluster Mercedes
Občané, podnikatelé i firmy proto dál spoléhají především na své vlastní síly a schopnosti. Samozřejmě, že 
	stejně jako mnozí další jsme připravili nové výrobky v sektoru ochranných pomůcek. Teprve čas ukáže, jaký to mělo 
	smysl. Zásadní je pro nás ovšem budování závodu pro galvanické pokovení plastů. Troufám si tvrdit, že budeme 
	v regionu technologicky na špičce. V létě začínáme testovat a v říjnu začne nová linka produkovat první výrobky,
 
	přibližuje předseda představenstva společnosti Plastika. Nová galvanovna je projektem za více než 300 milionů 
	korun, který vzniká na základě spolupráce s firmou Kovofiniš v Ledči nad Sázavou. Zastřešujícím subjektem je 
	společnost KP Galvano, která bude nový výrobní provoz s galvanickou linkou využívat
	pro pochromování plastových výrobků.

KP Galvano - galvanická linka
Společnost Plastika, která byla již v roce 2016 iniciátorem projektu, od investice očekává upevnění pozice na trhu a získání konkurenční výhody. V evropském automotive totiž chybějí dodavatelé, kteří by byli schopni pokrýt celé portfolio plastových dílů, a to včetně povrchových úprav. Technologicky vzato, nová galvanovna bude mít plně automatizovanou linku na pokovení plastů na bázi ABS a ABS/PC. Roční pokovená plocha bude až 300 tisíc m2 interiérových i exteriérových plastových dílů. Součástí nového provozu jsou také další objekty a prostory jako skladovací hala, provozní budova, sklad chemikálií nebo expediční plocha. Výrobní zařízení budou kromě galvanické linky tvořit laboratoře, informační a bezpečnostní technologie i skladová a manipulační technika.
Kromě těšení se na nové projekty mohou mít ve společnosti Plastika radost i z těch, které se povedlo úspěšně 
	dokončit. Právě takovým příkladem z nedávné doby může být ocenění Dodavatel pro Auto roku 2020, které „plastikáři“ 
	z Kroměříže získali za výrobu plastových dílů do volantu pro vůz BMW řady 3, který obdržel prestižní titul Auto 
	roku 2020. Jsou podobná ocenění tou nejlepší satisfakcí a zpětnou vazbou? Vnější ocenění jsou jistě příjemná, 
	ale mě osobně dělá největší radost, když u nás chtějí lidé pracovat, a když je firma motivuje k růstu. Zní to jako 
	fráze, ale u více než šedesátiletého podniku s družstevní historií na malém městě to znamená hodně,
 odpovídá na 
	závěr Michal Nosek.