Napsali o nás

Unie učí malé firmy, jak uspět v konkurenci

Hospodářské noviny 6. 3. 2003.

Praha 6. 3. 2003

Podpora je určena podnikům z oblasti strojírenství, letectví, zdravotnictví, biotechnologií a automobilového průmyslu.

Cílem programu je dostat české podniky do zorného úhlu pole nadnárodních firem.

Malé a střední české podniky jsou technicky zdatné, neumí však jednat se zákazníky, s investory, ani získat potřebné úvěry, tvrdí zahraniční investoři, působící v Česku. To je hlavním důvodem malé úspěšnosti tuzemských firem v soutěžích o zakázky nadnárodních společností. Slabá místa firem by mělo odstranit přebírání zkušeností nejlepších firem na základě dlouhodobého srovnávání jejich ekonomických výsledků, tzv. twinning, doslova zdvojení.

"Twinning, v jehož rámci dochází k přesunu zkušeností, je zásadním mechanismem pro státy připravující se na vstup do unie", uvedl včera velvyslanec Evropské komise Ramiro Cibrian při zahájení dvouletého programu Twinning II.

Principem programu, jehož náklady ve výši tří miliónů eur stejným dílem financují Česko a unie, je systém obchodních prověrek a seminářů. Během nich firma získá srovnání se světovými standardy i návod, jak se těmto standardům přiblížit. "Cílem programu je zvýšit konkurenceschopnost českých podniků tak, aby byly první volbou nadnárodních společností, které hledají nové dodavatele," řekl generální ředitel agentury Czechinvest Martin Jahn.

Program Twinning II je určen pro 50 firem z automobilového průmyslu, ze sektorů biotechnologií, zdravotnictví, strojírenství a letectví. Navazuje na projekt Twinning I z let 2000 až 2002, do něhož se zapojilo 45 českých a 11 nadnárodních společností z elektro sektoru. Tržby zúčastněných českých firem se během programu zvýšily průměrně o 10 procent, některé našly i nové odběratele.

"Jedním z přínosů programu byl pro nás nový odběratel, firma Flextronic. Její vývojové oddělení zůstalo naším zákazníkem i po odchodu firmy z Brna. Největším přínosem však bylo seznámení s lidmi z poradenské firmy KPMG a s jejich názory na úkoly vrcholového managementu," řekl ředitel společnosti Cube CZ Pavel Vlček.

"Program nám ukázal naši firmu očima odborníků z unie, nejpřínosnější pro nás bylo srovnání s nejlepšími evropskými firmami v oboru. Zjištěné údaje jsme zapracovali do plánů," uvedl Ivan Chrástek, ředitel firmy Kastek UB, dodávající plastové díly pro automobilky.

Twinningové programy vycházejí z irských zkušeností. Po jejich zavedení zde v letech 1985 až 1996 vzrostl podíl nákupů nadnárodních společností na globálním trhu z 15 na 22 procent, objem lokálních dodávek stoupl o 260 procent na 1,5 miliardy dolarů.

Vývoj hospodaření firem, zařazených do programu Twinning I
FirmaObrat 2000
(mil. Kč)
Obrat 2001
(mil. Kč)
Změna
(%)
Kastek UB18226947,3
Plastika Kroměříž33148446,2
Isolit – Bravo63983831,2
Okula Nýrsko29736823,6
Elektrokov Znojmo11613516,6
Formplast Purkert515711,7
Cube CZ465111,7
Zeroz99,910,0
Elmech1181288,1
Polak961037,2
Valenter36396,9
TSE1801936,8
Tanex Plasty4304361,5

Související zprávy

Patříme mezi 20 nejlepších firem z twinningového programu Czechinvestu.